Covid-19 maatregelen

Versie vanaf 11 mei 2020

In de praktijk worden strikte veiligheidsmaatregelen nageleefd. Veilig voor en met elkaar is het motto! Voor de periode vanaf 11 mei as. wordt gewerkt volgens de aangescherpte richtlijnen van het RIVM, het CAM en de Iokai Shiatsu-beroepsvereniging. Het is nodig om deze voorafgaand aan een fysieke afspraak door te nemen. Desgewenst kunnen individuele oplossingen worden bedacht.

Afspraak in de praktijk? Bel in de ochtend voor triage
Het is nodig om op de dag van een afspraak telefonisch contact op te nemen voor een zogenoemde triage; Het consult kan doorgaan als je geen van de volgende klachten hebt;
• Verkoudheidsklachten, zoals benauwdheid, hoesten, keelpijn of een loopneus
• (Lichte) koorts
• Verlies van smaak en/of reuk
• Pijn in gewrichten of ledematen (als niet standaard)
• Griepachtige of andere plotse verschijnselen (als diarree, overgeven of malaise)

I.v.m. Covid-19 is het nodig dat je op de dag van het consult telefonisch contact opneemt voor overleg/ter bevestiging geen klachten.

Op werkdagen graag tussen 09.00 en 09.45 uur.

Andere voorwaarden/richtlijnen
• Vooraf douchen (ook haren wassen)
• Draag schone kleding, warm en comfortabel (dekens worden niet gebruikt)
• Mondbedekking (geen chirurgische mondkapjes)
• Spreek zo min mogelijk tijdens fysieke onderzoek en behandeling
• Toiletgebruik a.u.b. proberen te vermijden
• Raak zo min mogelijk aan in de praktijkruimte
• Eigen spullen (telefoon, sleutels etc.) stopt u weg in uw jaszak of tas
• Kom niet te vroeg
• Hou zo veel mogelijk minimaal 1,5 meter afstand tot uw behandelaar
• Nies of hoest in een papieren zakdoekje, dat u meteen wegwerpt in de prullenbak
• Heeft u geen papieren zakdoekje, dan niezen of hoesten in uw ellenboog
• Daarna handen desinfecteren met desinfectiegel
• Betaling – als altijd – digitaal via een betaalverzoek
• Vervolgafspraak ontvangt u direct of digitaal

Handdesinfectie is bij binnenkomst in de praktijk beschikbaar. Afspraken worden met minimaal 30 minuten tussentijd geboekt om contact met anderen te vermijden, voor desinfectie en uitvoerig luchten. Overige aanwijzingen volgen in de praktijk.

Verdenking of positief getest?
Bij verdenking of positieve diagnose van Covid-19-infectie is bezoek aan de praktijk tot 14 dagen na de laatste symptomen niet toegestaan. Dit geldt ook als een (van de) huisgenoten of anderen waarmee je in contact bent geweest verdacht wordt op positief is getest, of een van de bovenstaande klachten heeft. Telefonisch kan wel ondersteuning plaatsvinden gedurende deze onzekere periode. Spoedig en goed herstel gewenst!

‘Risicogroepen’
  E-consult
Gezondheid staat altijd op 1. Behoor je tot een risicogroep of heb je een andere reden om (nog) niet langs te komen weet dat ook  telefonisch of beeldoverleg tot de mogelijkheden behoort. Op dit moment hebben aanvullende zorgverzekeraars nog geen toestemming voor vergoeding van e-consulten door shiatsutherapeuten gegeven. Deze zullen daarmee voor eigen rekening komen.

Individuele oplossingen
Persoonlijke situaties kunnen om individuele oplossingen vragen. Uit voorzorg worden de richtlijnen standaard strikt geïnterpreteerd, neem contact op voor overleg.

Maatregelen genomen in de praktijk
De genoemde richtlijnen van het RIVM en de beroepsverenigingen wordt zeer strikt nageleefd, dit betekent o.a.:
• Zoveel mogelijk gebruik van wegwerpmateriaal
• Gebruik van dekens is niet toegestaan
• Desinfectie met 70% alcohol van alle aangeraakte oppervlakken na elk consult
• Reiniging/desinfectie van vloeren na elke consultdag
• Desinfectie van handen na elke aanraking
• Reiniging/desinfectie van behandelaar na elk consult
• Behandelaar draagt gezichtsbescherming
• Afspraken worden online/telefonisch gemaakt
• Kleding en andere gebruikte materialen in de ruimte worden na elk consult op 60 graden gewassen

Disclaimer
Ondanks alle genomen voorzorgsmaatregelen blijft de kans, hoe gering ook, bestaan dat je besmet raakt in de praktijk of op weg hier naartoe. Met het maken van de afspraak ga je akkoord met dit risico.